Vierailijat ovat pääosin tyytyväisiä Iittalaan

Kehittämiskeskus Oy Häme suoritti asiakastyytyväisyyskyselyn Iittalan Lasimäellä. Haastattelussa kysyttiin vierailijoiden tyytyväisyyttä Iittalan palveluihin, sekä kirjattiin heidän toiveitaan sekä kehitysehdotuksiaan.

Kehittämiskeskus Oy Häme on kehittämässä yhdessä usean muun toimijan kanssa Iittalaa ja sen palveluita. Yksi tapa saada kehitysehdotuksia esille on kartoittaa lähtötilanne eli tehdä asiakaskysely. Haastateltavilta kysyttiin taustatiedot kuten ikä, sukupuoli ja paikkakunta. Näiden lisäksi kysyttiin myös vierailun syytä, vierailujen lukumäärää per vuosi sekä mielipidettä Iittalan palveluista ja kiinnostusta majoitusmahdollisuutta kohtaan.

Haastateltavista oli 62,96 % naisia ja loput miehiä. Haastateltuja oli yhteensä 97. Kävijöitä oli selkeästi eniten Kanta-Hämeestä ja toiseksi eniten vierailijoita oli saapunut Uudenmaan alueelta. Lasimäellä vieraili myös turisteja Saksasta, Israelista, Kanadasta ja Yhdysvalloista.

Ohikulkumatka vierailun syynä

Suurin osa oli poikennut paikalla ohikulkumatkalla, jonka vuoksi Lasimäkeä pidettiin hyvin kätevänä paikkana. Työmatkalla oleville Lasimäki on oiva paikka poiketa kahville. Useiden vierailijoiden kesämökki sijaitsi Iittalan läheisyydessä, ja se saa heidät asioimaan usein Iittalassa. Lasimäkeä kuvailtiin kauniiksi ja idylliseksi.

– Kun lähtee päiväretkelle Iittalaan voi olla varma, että retkestä tulee onnistunut, kertoi eräs vierailijoista.

Lapsiperheillä oli hyvin selvät sävelet Iittalan suhteen, sillä Lasimäen Kultasuklaa nousi yhdeksi suurimmista vetonauloista. Kultasuklaa on tunnettu koko Suomessa, mikä houkuttelee sinne paljon kävijöitä. Iittalassa asuvat perheelliset ihmiset totesivat kuitenkin, että lapsiperheille saisi olla enemmän palveluita. He kokivat Iittalan päiväkotipalvelujen kehittämisen tarpeelliseksi ja totesivat, että lapsiperheiden on hyvin vaikea saada apua yö- tai viikonloppuhoitoon.

Nuoremmat toivoivat Iittalaan jonkinlaista yllätyksellisyyttä ja innovatiivisuutta. Osa totesi heti aluksi, ettei Iittalan alueelta löydy minkäänlaisia tasokkaita ravintoloita tai viihdepaikkoja. Heidän mielestään siihen tulisi tehdä muutos.

– Iittalan kylä vaikuttaa osittain hieman hiljaiselta ja ankealta, kun katsoo esimerkiksi Iittalan ”kauppakeskuksia”. Suurimmat tavaratalot puuttuvat kokonaan Iittalasta, toteaa eräs 39-vuotias naisvierailija.

Erityisen paljon nuhteita sai kuitenkin Iittalan huonot kulkuyhteydet. Iittalassa vierailleet ihmiset vastustivat bussivuorojen vähentämistä ja halusivat päinvastoin lisätä niitä.

– Iittalassa on hyvin hankalaa kulkea julkisilla kulkuneuvoilla, mikä taas pakottaa käyttämään omaa autoa, täydentää 62-vuotias mies Paraisilta.

Myös huono opastus moottoritieltä tultaessa oli yksi kehittämistoiveista. Ulkomaalaiset olivat myös vahvasti samaa mieltä, ja totesivat lopuksi, ettei Lasimäellä ole juurikaan kylttejä muilla kielillä kuin suomeksi.

– Iittalaan olisi hyvä saada kansainvälisempää toimintaa, kertoo eräs Israelista asti saapunut pariskunta. Esimerkiksi Lasinpuhallusnäytökseen oli vaikea löytää.

Vierailijoiden silmistä hehkui kuitenkin tyytyväisyys keskusteltaessa Iittalasta. Lasimäki on juuri sopiva kohde esitellä ulkomaalaisille vierailleen. Iittala on hyvin tunnettu brändi maailmalla, ja siksi useat turistit tulevat ottamaan selvää tuosta kuuluisasta paikasta, jossa valmistetaan ympäri maailmaa tunnettua Iittalan Aalto-maljakkoa.

– Olen hyvin ylpeä Iittalasta ja sen tunnettavuudesta maailmalla, tiivistää 57-vuotias suomalaisnainen Yhdysvalloista.

Haastattelun ja sen tulosten käsittelyn suoritti Kehkessä nuorten kesätyösetelillä työskennellyt HYKin lukion 2. vuosikurssin opiskelija Janina Vuorinen. Samoin tämä tiedote on hänen laatimansa.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *