Kauppa siirtyy yhä enemmän verkkoon

Hämeenlinnan Raatihuoneen valtuustosali pullisteli osanottajista, kun Kehittämiskeskus Oy Hämeen järjestämillä kaupan teemakahveilla keskusteltiin verkkokaupan perustamisesta ja markkinoinnista. Tilaisuudessa todettiin, että verkkokaupan perustaminen vaatii työtä. Samalla kuitenkin yhä useampi liike on perustamassa kivijalkaliikkeen rinnalle verkkokaupan.

Teemakahveilla tarjottiin kattava tietopaketti verkkokauppaa suunnitteleville sekä verkkokaupan jo perustaneille yrityksille. Tilaisuuden aikana kuultiin muun muassa syitä verkkokaupan perustamiselle.
– Hämeenlinnan seudulla keväällä tehdyn kauppapalvelututkimuksen mukaan hämeenlinnalaisetkin aikovat ostaa yhä enemmän verkosta, ja ensi vuonna jopa enemmän kuin tänä vuonna. Ja tämä trendi jatkuu, kaupan alan yritysasiamies Jukka Pettersson Kehittämiskeskus Oy Hämeestä alusti.

– Kaupan toimiala on tällä hetkellä murroksessa, ja yhä useampi yritys toimialasta riippumatta siirtyy verkkoon. Me sanommekin aina tuotteesta tai palvelusta, että jos sitä voi myydä, sitä voi myydä myös verkossa, Account Manager Olli Miettinen Vilkas Group Oy:stä totesi.
Kilpailu verkossa on kovaa ja verkkokaupassa kilpailijoina ovat niin kansalliset kuin ulkomaisetkin toimijat.
– Pitääkin miettiä mikä voisi olla oma lisäpalvelu, joka auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksen juuri omassa verkkokaupassa. Esimerkiksi ilmalämpöpumpun myyjä voi tarjota tuotteen lisäksi kuljetuksen ja asennuksen, Miettinen sanoo.

Verkkokaupan markkinointia pitää tehdä suurimmaksi osaksi digitaalisissa kanavissa. Markkinointia voi kuitenkin tehdä monella muullakin tapaa kuin pelkästään hakukoneoptimoinnilla ja -markkinoinnilla.
– Avainsanat eivät enää ole ainoa tapa löytyä hakukoneissa. Tänä päivänä sisältö on Googlen mielestä kuningas. Sosiaalinen media on tuonut uusia ulottuvuuksia markkinointiin, Miettinen totesi.
– Blogit, Facebook ja erilaiset tarinat netissä tuovat asiakkaita kiinnostavaa sisältöä ja samalla nostavat verkkokaupan näkyvyyttä, projektipäällikkö Virpi Messman Innopark Oy:stä jatkoi.

Messmanin mukaan verkkokaupasta pitää luoda sellainen missä itsekin haluaisin asioida. Perustamiseen vaadittavia resursseja kannattaa miettiä etukäteen, ja osan palveluista voi ulkoistaa.
– Ideointia varten kannattaa koota tiimi, jottei kaikkea tarvitse tehdä itse. Yhteistyökumppaneita etsiessä kannattaa puolestaan valita oman kokoinen toimija yhteistyöhön. Apua voi saada myös meidän kauttamme ePro- sekä Konseptori-hankkeista, Messman vinkkaa.

Luotettavuus on tärkeää

Olli Miettisen mukaan verkkokaupan yksi tärkeimmistä asioista varsinkin aloittelevalla pienellä toimijalla on luotettavuus, ja siihen kannattaa panostaa.
– Kaupassa on oltava hyvin näkyvillä yhteistiedot sekä toimitus- ja palautusehdot. Myös tunnetut verkkomaksutavat tuovat luotettavuutta. Erityisen tärkeää on panostaa asiantuntevaan ja kuvaavaan tuoteinformaatioon, Miettinen totesi.

Tilaisuudessa käytiin keskustelua myös live chatin eli verkkokaupan myyjän kanssa käydyn reaaliaikaisen keskustelun tärkeydestä. Live chat on suomalaisissa verkkokaupoissa vielä harvinaisuus, mutta se vähentää hylättyjä ostoskoreja sekä kasvattaa keskiostosten määrää. Yleisöstä tuotiin esille, että reaaliaikainen keskustelu myyjän kanssa on asiakkaalle emotionaalisesti hyvin tärkeää ostopäätöstä tehdessä. Samalla myyjä voi ikään kuin ohjailla vastauksillaan ostopäätöksen tekemistä.

Toukokuussa Tiirinkosken tehdas -kivijalkakaupan sekä verkkokaupan perustaneen yrittäjä Kati Pilli-Sihvolan mukaan verkkokaupan menestyminen on pitkälti kiinni sosiaalisesta mediasta. Tiirinkosken tehdas pitää omaa blogia ja tekee paljon yhteistyötä muiden bloggareiden kanssa. Yrityksellä on lisäksi Facebook- ja Instagram-sivut. Jatkossa tarkoituksena on hyödyntää myös YouTubea.
– Kilpailu on kovaa, joten meidän pitää välittää hyvä fiiliksemme ja hymymme verkossa. Meille esimeriksi verkkokaupan ulkonäkö on tärkeää. Asiakaspalvelussa pitää myös olla saatavilla koko ajan.

Pilli-Sihvolan mukaan toimitusajat ovat tärkeitä verkkokaupassa. Luottamuksen saa ja menettää vain kerran.
– Jos tuote ei ole seuraavan päivänä postissa, siitä pitää ilmoittaa asiakkaalle ja pahoitella tapahtunutta, Pilli-Sihvola summaa.

Teemakahvien lopussa halukkaat saivat osallistua verkkokauppaklinikoihin, joissa annettiin konkreettisia neuvoja verkkokaupan kehittämiseen. Aiheina olivat verkkokaupan perustaminen, markkinointi, maksaminen, logistiikka ja kansainvälistyminen.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *